İnsan Gözü Kaç Megapikseldir?

50 Yorum

insangozu-custom.jpgÖncelikle şunu belirtmekle başlamak istiyorum, insan gözü analog bir yapıdır ve dijital bir terim olan piksel boyutuyla ölçülmesi tam olarak mümkün değildir. Beyindeki görme merkezi gözlerden gelen ışık bilgisini aynen bir film perdesi gibi algılayamaz. Beyin gelen ışık bilgisini yorumlayarak görüntü oluşturur. Bu görüntü gözden beyne giden sinir hücrelerinin yani nöronların hızına bağlı olarak sürekli yenilenir.

Örneğin bunu FPS(frame per second) değeri olarak göz önüne alırsak, bir video filmindeki 30FPS değeri gözümüzün görüntüyü tümüyle akıcı olarak görmesi için yeterlidir. Fakat bu olay, insan gözünün 30FPS olduğu anlamına gelmez. İnsan gözünün de belli bir eşik değeri vardır ve o değerden daha hızlı geçen bir cisme baktığında onun hareketini yakalayamaz ve hiçbirşey geçmemiş gibi görür. Günümüzde kullanılan yüksek çekim hızına sahip kameralar kullanılarak bir merminin hareketi milisaniye mertebesinde rahatlıkla incelenebilmektedir.

İnsan gözünün hızı için basit bir test yapabiliriz. Öncelikle CRT(tüplü) bilgisayar monitörünüzün dikey tarama frekansını 60 Hz’e getirin. Bunun için, masaüstüne sağ tıklayıp özellikler > ayarlar > gelişmiş > monitör sekmelerini takip edip Hz ayarlarına ulaşabilirsiniz. 60 Hz’e getirdikten sonra ekrana 30cm mesafeden bakarken, monitörün yan tarafında bir nesneye odaklanın ama göz ucuyla da monitörü görün. Normalde düz bakarken hissetmediğiniz ekran yenilemesinin nasıl yukardan aşağıya taranarak sayfa sayfa geçtiğini bu şekilde farkedeceksiniz. Eğer normal bakarken de 60 Hz’i farkediyorsanız bunu bir de 75 Hz’de deneyin. Kendim 75 Hz’e kadar farkedebiliyorum fakat 85 Hz ve üstünde artık sayfa sayfa geçişleri göremiyorum. Gözün bu hızı kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Gözleriyle sürekli detaylı ve hareketli şeyleri takip eden ve işi gereği yüksek dikkatle çalışan kişilerde daha hızlı göz refleksleri görülür.

Gözümüzün ışık algılayıcılarının bulunduğu retina, sinirsel yapıdan oluşan bir zardır. Retinadaki ışık algılayıcıları, sayısal kameraların algılayıcılarında olduğu gibi sayılabilir büyüklüklerdir. Hatta, retinanın çukur kısmında(fovea) bu algılayıcıların sayıları diğer bölgelere oranla daha fazladır ve retinanın üzerine düşen ışık beyine sıkıştırılarak iletilir. İşte bu nedenle gözümüz bazen bize oyun oynar ve şekilleri olmadığı gibi görürüz. Gözümüzdeki ışık algılayıcı hücre sayısı(ya da piksel deyin) belli bir kritik değerin üstünde olduğu sürece görme kalitesi etkilenmez. Çünkü görüntüyü beyin tamamlar. Hatta tek gözümüz olmasa bile görüntü çözünürlüğümüz azalmaz, yalnızca derinlik hissimiz bir miktar kaybolur. Retina “dekolmanı” olarak adlandırılan ve göz içindeki ışık hücrelerinin büyük kısmının harap olduğu durumlarda bile görüntünün bir kısmını eksik görmeyiz. Bunu şöyle benzetebiliriz: Elinizdeki kameranın merceğinin yarısını kapatıyorsunuz ama ekranda görüntüyü hala tam görüyorsunuz; çünkü kameranın işlemcisi eksik kısmı tamamlıyor.

Gözün görme kapasitesinin megapiksel olarak ifade edilebilmesi için, gözdeki reseptörleri piksel olarak düşünüp bir sahneyi beynin hangi detay seviyesinde oluşturabildiğini test etmek gerekir. İnsan gözü küçük bir organdır ve üzerine gelen ışığın çok az bir miktarı ile bütün herşeyi yapar. Fakat yüksek megapiksel kameraların mercekleri oldukça büyüktür ve buna bağlı olarak karanlık bir sahnede insan gözüne kıyasla çok daha fazla aydınlanmış alan görürler. Şunu net olarak söylemek mümkündür ki, eğer göz büyüklüğünde bir mercekle en yüksek megapiksel oranını alıp fotoğrafı çekip daha sonra insanın aynı manzaraya bakarak gördüklerini karşılaştırırsak eminim ki insan gözü daha fazla detayı algılayıp tanımlayabilecektir. Dijital makinenin çektiği fotoğraf ise, zoom yapılmadan insanın gördüğüne denk biçimde görüntülenip incelenirse çok daha az detay yakalayabildiği anlaşılacaktır.

Bu nedenle insan gözü yapay merceklerin görüntüsüyle kıyaslanamayacak kadar mükemmel yaratılmış bir organdır. Ama dijital bir veri olan megapiksel olarak ifade edilebilir. Bunun hesaplaması yukarıda bahsettiğim şartlar sağlanırsa, yaklaşık olarak bir değer ortaya koyularak gerçekleştirilebilir. Ama megapiksel teriminin aslında bir sahneden alınan görüntünün kaç piksel ile görüntülendiğini ifade eden bir kavramdan başka birşey olmadığını aklımızdan çıkarmamamız gerekir. Tabiki ne kadar fazla piksel olursa o kadar detaylı görünecektir fakat bunun insan gözüne denk gelen oranıyla kıyaslamak için, konuyu başlıca bir araştırma konusu olarak ele alıp laboratuvar şartlarında incelenmesi ve deneyler yapılması gerekir.


 

Yorumlar


« 1 [2] Tümü

#26 | İsmail UYAR 3 April 2009

İnsan gözü kaç megapiksel konusunu bir çok yerde araştırdık.
Bir makine mühendisi olarak yukarda paylaşmış olduğunuz makaleyi çok beğenerek optisyenlere özel bir optik sitesinde yayınladık.

http://www.optisyenler.org/ilginc-haberler/156-insan-gozu-kac-megapksel.html

Linkte makalenizi görebilirsiniz. Emeğinize sağlık….

 
#27 | Alpican 13 April 2009

Çok hoş bir bilgi..İnsan gözüne merakım çoktur ve bu bilmediğim bir bilgiydi..Deneyin crt de yapılmasının nedeni Lcd ekranlarda sadece sıvının oluşturulması ile görüntünün oluşturulmasımıdır?Yani lcd ekranlarda yenileme tekniği ile görüntü oluşmuyormu?

 
#28 | MaTaDoR 10 June 2009

@Alpican;

Biraz geç bir cevap oldu ama aynen dediğiniz gibi. Yenileme CRT monitörlerde yukarıdan aşağı doğru yapılan bir işlem olduğundan düşük Hz değerlerindeyken bakıldığında çıplak gözle bile farkedilebilmektedir. LCD’lerdeki yenileme tekniğinde ise yansıtma kullanılır yani görüntü her noktada aynı anda renk değiştirmektedir ve bu yukarıdan aşağı tarama şeklinde olduğu gibi farkedilememektedir.

 
#29 | Siyahus 16 June 2009

Çok başarılı araştırma teşekkürler, yinede yazının sonuna doğru ortalama bir değerde beklemedim değil hani …

 
#30 | unnamed 10 August 2009

o kadar şey yazmışlar ama kaç megapiksel onu yazmamışlar…

 
#31 | Adis Temir 21 September 2009

İşte Allah’ ın mucizelerinden bir tanesi, insan mükemmel bir tasarıma sahip…

 
#32 | ozan 15 November 2009

eet okadar şey yazmışlar kaç megapixel yazmamışlar

 
#33 | oğuz 17 November 2009

yazdınız sorunun cevabı yok cevaplamanızı bekliyorum

 
#34 | MaTaDoR 21 November 2009

Konunun yazarı olarak insan gözünün megapikel ile ifade edilemeyeceğini ve bunun nedenlerini yazmıştım. Bu da “İnsan Gözü Kaç Megapikseldir?” sorusuna bir cevaptır.

Bilgiustam.com Editörü

 
#35 | samsung çu 21 December 2009

harika bir bilgi.bu siteyi yeni keşfettim.süper bilgiler var emeği geçenlere sonsuz teşekkürler

 
#36 | derviş 1 January 2010

ne kadar yaparlarsa yapsınlar insanın gördügü kadar net gördügü kadar berrak bir resim makinası yoktur,ben görmedim,o halde Gözümünüz bizim için ne kadar kıymetli oldgunu düşünelim,tkşler

 
#37 | sarı papatya 5 January 2010

bence çok güzel ama birde ne kadar olduğunu söylerseniz çok güzel olcak:

 
#38 | kemal 5 January 2010

Nerden buluyorsunuz böyle şeyleri anlamıyorum :) ama ilginç bir bilgi.. emeğiniz için teşkkler..

 
#39 | giresunlu 2 March 2010

her şey iiii güzelde tahminen insan gözünün kaç megepiksel oldunu söyleseler daha güzel olcak… ama yine güzel bir biilgi yapanlar için teşekkür ederim… keşke insanlar böyle şeyleriii daha çok merak etseeee….

 
#40 | Faruk 29 April 2010

1-2 yıl önce bir yerde 480 Megapiksel olduğunu okumuştum. Ama ne kadar doğrudur ne kadar yanlıştır bilemem.

 
#41 | nurideniz 19 May 2010

Sayın Gürsoy kardeşler;
sitenizi inceledim,Harika bir iş çıkarmışsınız….Sizleri kutluyorum…Helal olsun sizlere….Böyle toplumu bilgilendiren site sayısı çok ender….

İşlediğiniz her konu başlı başına bir ders…..Liselerde vede Üniversitelerde verilebilecek kadar bilği içerikli…..

Tekrardan sizleri kuluyor başarılarınızın devamını diliyorum….

Not: İlği alanıma giren konuları Üyesi olduğum sitelere kaynak göstererek kullanabilirmiyim…teşekkürler….

 
#42 | kadir 23 June 2010

daha önce merak edip araştırmıştım. Kaynağı aklımda değil, ama insan gözünün 90 derecelik açı ele alındığında 324 megapiksel, 120 derecelik açı ele alındığında 576 megapiksel olduğunu okumuştum. insan gözünün görme açısı da bildiğim kadarıyla 150 derece. tabi bu rakamlar yukarıdaki makalede belirtildiği gibi kesin olarak ölçülebilecek rakamlar değil. saygılar.

 
#43 | selim 8 July 2010

Çok faydalı bilgiler yukardaki yorumlarda çok güzel hazırlayan arkadaşa teşekkürler bu şekilde araştırmalarına devam etsin ve bunları insanlarla paylaşsın

 
#44 | honour 18 July 2010

bence 1 megapixel diyebiliriz.çünkü her bir gözden yaklaşık olarak 1 milyon adet görme siniri beyindeki görme noktasına gider.iki göz olduğu için 2 milyon görme siniri vardır fakat görme sinirleri beyinde tek bir noktada birleştiği için sonuçta yine karşımıza 1 megapixel çıkar :)

 
#45 | oser 18 July 2010

gerçekten mükemmel bir araştırma. teşekkürler. emeğinize sağlık. buradan Allah’ın kudretinin sonsuz olduğunu anlıyoruz. ama insan bu tip araştırmalarla Allah’ın gücünün sınırsız olduğunu ıspatlaması gerekiyor. çünkü Allah insana akıl vermiş ve kendisine inanmayanlara bunu ıspatlaması için insana bir rol biçmiş. tekrar emeğinize sağlık…

 
#46 | Levent 31 July 2010

Tüm değerli bilgiler ve bu siteye verilen emek için teşekkürler.

 
#47 | akif 6 August 2010

” Elinizdeki kameranın merceğinin yarısını kapatıyorsunuz ama ekranda görüntüyü hala tam görüyorsunuz; çünkü kameranın işlemcisi eksik kısmı tamamlıyor. ”

yukarda böyle bir ibare kullanılmış üzülerek söylemeliyim ki bu yanlıştır çünkü kameranın işlemcisi onu tamamlamaz tamamlayabilmesi için görünmeyen kısmı uydurması gerekir ki bu da mümkün değildir zaten görüntü de yarım gitmez kameranın sensörüne, sadece ışık miktarı azalır ve daha karanlık görünür
bunu belirtmek istedim doğru bilginin korunumu yasasına dayanarak :)

 
#48 | Hüseyin GÜRSOY 6 August 2010

@akif;

Öncelikle ilginiz için teşekkürler. Fakat bahsettiğiniz cümleyi cımbızla çekince kulağa yanlış geliyor, öncesindeki cümleyi okuduğunuzda ise aslında bunun insan gözünün nasıl olduğunu anlatmak için verilmiş bir örnek olduğunu anlıyoruz.

Makaleyi yazan kişi olarak anlatılmak istenenin bu olmadığını kesin bir şekilde söyleyebilirim.

Cümleyi öncesindekilerle beraber şöyle okuyun bir de, anlam bütünlüğünü ve yanlışlık olmadığını göreceksiniz;

“Hatta tek gözümüz olmasa bile görüntü çözünürlüğümüz azalmaz, yalnızca derinlik hissimiz bir miktar kaybolur. Retina “dekolmanı” olarak adlandırılan ve göz içindeki ışık hücrelerinin büyük kısmının harap olduğu durumlarda bile görüntünün bir kısmını eksik görmeyiz. Bunu şöyle benzetebiliriz: Elinizdeki kameranın merceğinin yarısını kapatıyorsunuz ama ekranda görüntüyü hala tam görüyorsunuz; çünkü kameranın işlemcisi eksik kısmı tamamlıyor.”

Tek gözümüzü kapatsak da görüntüyü tam görmemizin nedeni bu yüzdendir.

Bilgiustam.com Editörü

 
#49 | mervee 18 August 2010

duyduğum kadarıyla insan gözü 524 megapikselmiş (tahmini)

 
#50 | Ufuk 31 August 2010

Gerçekten merak ediyordum güzel bir yazı olmuş ellerinize sağlık.

 

« 1 [2] Tümü

Yorum Yazın






 

İlgili Yazılar